Søvn

Søvnbehov afhænger bl.a. af alder - jo yngre man er, jo mere søvn har krop og hjerne brug for. Vigtigst af alt er, at du fornemmer dit barns behov for søvn og tegn på træthed.
Gode søvnvaner hjælpes godt på vej af regelmæssighed og gode rutiner omkring sovetid. Dette inkluderer også faste sove- og spisetider, som er med til at etablere og sikre en god døgnrytme for barnet.
Anbefalinger omkring børns søvnbehov er baseret på vejledningen fra Sundhedsstyrelsen:

Sunde børn - til forældre med børn i alderen 0-2 år.

Baby sover med sut

Søvnbehov
Børn i dagplejealderen 1-3 år har brug for 12-14 timers søvn i døgnet. De fleste 1-årige får en til to lure i løbet af dagen, hvor de oftest kan nøjes med en lur, når de er mellem 1-2 år gamle. Men børn er forskellige, og det er vigtigt at være opmærksom på det enkelte barns behov.
Børn elsker rutiner - og det er vigtigt at have nogle gode putteritualer, som børnene genkender og finder tryghed i. Derudover er det også en god ide at lægge barnet i seng på nogenlunde samme tid hver aften.

Middagsluren
Vi anbefaler, at børn ikke vækkes, når de sover middagslur. Det er vigtigt at huske, at børn ikke kan sove for meget - men de kan til gengæld sove for lidt. En god middagslur forbedrer nattesøvnen, da barnet får mere ud af sin dag og bliver mere naturligt træt til aften. Søvn avler søvn - og det er ikke blot en skrøne.
Vi tilråder, at du får en snak med din dagplejer om, hvad der er bedst for dit barn. Hvis der eventuelt er problemer med at putte barnet om aftenen, kan I snakke om, hvorvidt løsningen er, at luren rykkes lidt frem på dagen, så barnet ikke sover for sent på eftermiddagen.