Forløbsinstitutioner for dagplejens børn

Fra 1. juli 2024 er Dagplejen i Skanderborg Kommune omfattet af det, som vi kalder en forløbsinstitutionsmodel.
Modellen medfører, at alle børn, som har en kommunal dagplejeplads i Skanderborg Kommune, er garanteret en børnehaveplads i deres eget nærområde.

Hvordan?

Når et barn meldes ind på en dagplejeplads, bliver barnet i samme ombæring meldt ind på en fremtidig børnehaveplads i det børnehus, som den pågældende dagplejer er i et samlet 0-6 års forløb med.

Eksempel
Frida bliver tilbudt en plads hos dagplejeren Helle. Helles forløbsinstitution er Børnehuset Brumbassen.
Frida takker ja til en plads hos Helle, hvorfor hun bliver meldt ind på en dagplejeplads hos Helle fra Frida er 8 måneder til 3 år. Fra Frida er 3,1-6 år er hun meldt ind i Børnehuset Brumbassen. Begge indmeldelser gennemføres, når Frida accepterer pladsen hos dagplejeren Helle.
Fridas forældre ved derfor allerede fra Frida begynder i dagpleje, hvor Frida skal gå i Børnehave.

Fridas dagplejer kan arbejde med gode overgange fra dagpleje til børnehave, fordi hun nu er koblet sammen med børnehuset i et samlet forløb, og dermed ved, hvor børnene forventeligt skal gå i børnehave.

Modellen gælder kun for børn, som skrives op til en kommunal dagplejeplads efter 1. juli 2024.

Hvilket børnehus er dagplejeren koblet sammen med?

Alle dagplejere er koblet sammen med et børnehus i deres eget nærområde. Du kan se en samlet liste i filen "Forløbsinstitutioner - hvilket børnehus er dagplejeren koblet sammen med" nederst på siden. Listen er inddelt alfabetisk efter skoledistrikter.

Jeg ønsker ikke en plads i forløbsinstitutionen

Hvis ikke du ønsker en indmeldelse på en børnehaveplads i den forløbsinstitution, som dit barns dagplejer er koblet sammen med, skal du kontakte pladsanvisningen med henblik på at slette barnets indmeldelse i børnehave. Dette skal ske hurtigst muligt og senest 4 måneder før planlagt opstart i børnehave. Når indmeldelsen er slettet, kan barnet skrives op til børnehaveplads med tre prioriterede ønsker og en garantiplads.
Ønsker du at beholde indmeldelsen i børnehave til dit barn, men også at være skrevet op til en anden børnehave, kan du skrive dit barn op til ét overflytningsønske.

Se mere her: Børnepasning i Skanderborg Kommune

Spørgsmål

Hvis du ikke kan finde din ønskede dagplejer i listen, skal du kontakte Dagplejen. Du finder vores kontaktoplysninger under fanen "kontakt".

Øvrige spørgsmål omkring modellen, pladser og opskrivning skal rettes til pladsanvisningen: Kontakt pladsanvisningen (skanderborg.dk)